16/12/2016 às 18h21min - Atualizada em 16/12/2016 às 18h21min

Um ritmo alucinante na voz de três astros dos anos 60 e 70: Little Richard, Chubby Checker e Bill Haley

WALDEMAR PEDRO ANTÔNIO
        O  Cantinho   Musical  relembra , nesta  edição ,  os  momentos  revolucionários  da  música  mundial  com  uma  nova  atitude daquela  juventude dos  anos  60 e  70  que  movimentou  alucinadamente  o  rock  e  o  twist  no  cenário  americano   ,  tendo  como  figuras  da  época  LITTLE   RICHARD   ,  CHUBBY  CHECKER  E   BILL  HALEY    .  As  canções  do  trio  estão  presentes na  memória  de  todos  que  vivificaram  aquele  momento  de  um  novo  ritmo . Primeiramente  apresentaremos  uma  síntese  das  músicas de  LITTLE   RICHARD .   Cresceu  ouvindo cantores arrebatados de gospel nas igrejas negras e isto influenciou seu modo de cantar. Aprendeu a tocar piano na adolescência e se tornaria um dos desbravadores do rock, misturando boogie-woogie, rhythm & Blues e música gospel, criando um estilo único: uma música agressiva, vibrante, intensa, tocada acelerada ao piano.  Desfilaremos  a  partir  de  agora  algumas  de  suas  músicas   que  fizeram  e  fazem  sucesso  no  mundo  da  rock  autêntico . 

A  canção  que  iniciaremos  é  uma  demonstração  de  expectativa  entre  tia  Mary  e  tio  Jonh   que  aprontava  tudo que  tinha  direito ,  buscando  nas  noites  muito  prazer  e  divertimento :   “  LONG  TALL  SALLY  “  .  [ “ /  Don't tell Aunt Mary about Uncle John / He claims he got married, but he's having lots of fun / Oh, baby, yeah, baby / Oh, baby, having me some fun tonight / Well, long tall Sally, she's built sweet / She's got everything that Uncle John needs / Oh, baby, yeah baby / Oh, baby, having me some fun tonight / Well, I saw Uncle John with bald-head Sally / He saw Aunt Mary coming and he ducked back in the alley / Oh, baby, yeah baby / Oh, baby, having me some fun tonight / I'm gonna have some fun tonight / Have some fun tonight, have some fun tonight / Everything's all right / Have some fun, having me some fun tonight / .  “  ]  .





Nesta   canção  , Little  Richard,    com uma  boa  interpretação ,  aborda  todos  os  frutos  e  frutas  deliciados  com  sua  namoradas  externando  um  prazer  imenso  dos  momentos  maravilhosos  em  provar  :   “  TUTTI   FRUTTI  “  .   [  “  /   Ah whop bop a loom ah whop a lop bam bam / Tutti frutti, aw rooty / Tutti frutti, aw rooty / Tutti frutti, aw rooty / Tutti frutti, aw rooty / Tutti frutti, aw rooty / Ah whop bop a loom ah whop a lop bam boom / I've got a girl named Sue / She knows just what to do / I've got a girl named Sue / She knows just what to do / She rocks to the east / She rocks to the west / She's the girl that I love best / Tutti frutti, aw rooty /  (5X ) /  Ah whop bop a loom ah whop a lop bam bam / I've got a girl named Daisy / She almost drive me crazy / I've got a girl named Daisy / She almost drive me crazy / She knows how to love me - yes, indeed! / Boy, you don't know what she do to me / Tutti frutti, aw rooty / (5X)  / Ah whop bop a loom, aaw / Tutti frutti, aw rooty / (5X) / / Ah whop bop a loom ah whop a lop bam bam / I've got a girl named Daisy / She almost drive me crazy / I've got a girl named Daisy / She almost drive me crazy / She knows how to love me - yes, indeed! / Boy, you don't know what she do to me / Tutti frutti, aw rooty / (5X)  / Ah whop bop a loom ah whop a lop bam boom / .  “  ]   .  


Esta  canção  estourou  nas  paradas  de  sucesso  nas  décadas  de  60  e  70  ,  que  empolgava  mais  pelo  ritmo  alucinante do  que  pela  mensagem  simples  contida  nela  ,  onde   a  senhorita  Molly  é  o  centro  de  atenção  no  tema  da  música  :   “   GOOD   GOLLY   MISS   MOLLY  “     [ “ / Good golly miss Molly / Sure like to Ball / Good golly miss Molly / Sure like to Ball / When you're rocking and Rolling / I can hear your mama call / From the early early morning / To the early early night / When I caught miss Molly in the house of blue lights / Good golly miss Molly... / Momma poppa told me / Son you'd better watch yourself / If they knew about miss Molly have to watch my pop myself / Good golly miss Molly / Going to the corner / Gonna buy a diamond ring / When she hug me and kiss me / Make a ting-a-ling-a-ling... /  Good golly miss molly... /  . “  ]   .  




As  lamúria  de  quem  foi  abandonado  pela  mulher  amada  clama  ,  através  da  canção  , o  retorno  de  sua  paixão , satisfazendo  o coração  do  apaixonado  .  Toda  expressão  de  desejo  está  contida  no  chamamento  de  “   LUCILLE   “  .   [ “ / Lucille, you won't do your sisters will, / Lucille, you won't do your sisters will, / You ran off and married, but I love you still. / Lucille, please come back where you belong, / Lucille, please come back where you belong, / I've been good to you baby, please don't lead me along. / I woke up this mornin', Lucille was not in sight, / I asked my friends about her but all their lips was tight, / Lucille, please come back where you belong, / I've been good to you baby, please don't lead me along. / Lucille, baby, satisfy my heart, / Lucille, baby, satisfy my heart, / I played love with you baby, and gave you such a wonderful / Start./  “   ] .




          Demonstraremos  agora  uma  trajetória  musical  de  CHUBBY   CHECKER  .   É   um cantor-compositor norte-americano, conhecido por popularizar o twist  com sua gravação, feita na década  de  60 . Os  êxitos  na  música  pop  ,  com  freqüência  , dependem  de  estar  exatamente  no  lugar  adequado  no  momento  adequado .  Chubby  cantou  “  The  Twist  “  em  um  show  sendo  elogiado  por  vários  críticos e  assistiu ,  incrédulo ,  à  escala  de  sucesso  resultante  do  êxito  de  sua   versão . Em  poucas  semanas ,  Chubby  era  universalmente  famoso  como  rei  de uma  nova  loucura  americana  pelos  bailes da  época.

     
Desfilaremos  agora  alguns  sucessos  de  Chubby  Checker  que  marcaram  na  nova  dança  .  Não  poderíamos  deixar  de  iniciar  esta  pequena  amostra  cujo  tema   é  um  repetido  convite  para  a  execução  do  ritmo novo  que  surgia  naquele  momento  de  loucura  musical  nos  bailes  da  juventude , onde  seus  frequentadores  se  agitavam  na  cadência  da  canção  :    “  THE   TWIST  “  .   [ “ /  Come on baby let's do the twist / Come on baby let's do the twist / Take me by my little hand and go like this / Oooh-yeah just like this / Come on little miss and do the twist / My daddy is sleepin' and mama ain't around / Yeah daddy is sleepin' and mama ain't around / We're gonna twisty twisty twisty / 'Til we turn the house down / Come on and twist yeah baby twist / Oooh-yeah just like this / Come on little miss and do the twist / Yeah you should see my little Sis / You should see my my litlle Sis / She really knows how to rock / She knows how to twist / Come on and twist yeah baby twist / Oooh-yeah just like this / Come on little miss and do the twist / Yeah rock on now / Yeah twist on now / Twist. / . “   ]  .


Ainda  apresentando uma  canção  que  fez  muito  sucesso  na  agitação  de  Chubby , onde  expressa  mais  um  convite  a  todos  para  participar  da  nova  onda  conhecida  como  “  twist  “ que  empolgava  a  juventude  nos salões de  baile :  “  LET’S   TWIST   AGAIN  “  .  [ “ /  C'mon everybody, clap your hands / Ah, you're looking good / I'm gonna sing my song and / It won't take long / We gonna to the Twist / And goes like this / C'mon let's twist again / Like we did last summer / Yeah! Let's twist again / Like we did last year / Do you remenber when / Things were really humming / Yeah! Let's twist again / Twistin' time is here / We go round and round / And up and down / We go again / Ooh, baby make me know / You love me so and then / Twist again / Like we did last summer / C'mon. Let's twist again / Like we did last year / Who's that flying up there? / Is it a bird? No / Is it a plane? No / Is it the Twister? Yeah / . “  ]   .   




As  mensagens  das  canções  de  Chubby  Checker  expressam   sempre  uma  apologia  ao  convite  da  dança  com  o ritmo  muito  movimentado e  alucinante .  O  twist  mexeu  verdadeiramente  com  os  jovens  da  época :  “   PONY   TIME  “  .  [ “ /  It's pony time,get up / Boogety, boogety, boogety shoo / Hey now let's party with the union hall, / It's pony time when ya hear this call, / So get with it, / Don't quit it, / Get up. / Do the pony with your partner, / With a big boss line, / Well anyway ya do it, / You're gonna look real fine, / So get with it, / Don't quit it, / Get up. / Now ya turn to the left when I say gee, / You turn to the right when I say haw, / Now gee, ya ya baby, / Now haw, ya oh baby, oh baby, pretty baby, / Do it baby, oh baby, oh baby, / Boogety, boogety, boogety, boogety shoo. / Gonna see little Suzie, who lives next door, / She's doin' the pony, she's takin' the floor, / Eeea ah, so get with it, don't quit it, come on / Boogety, boogety, boogety, boogety shoo. / Do the pony with your pardner, / Oh in a big boss line, / But anyway / you do it, / You're gonna look just fine, / So get with, Don't quit it, / Come on. Eeeaaah / Now you turn to the left when I say gee, / You turn to the right when I say haw, / Now gee, ya ya little baby, / Now haw, ya oh baby, oh baby, pretty baby, / Do it baby, oh baby, oh baby, / Boogety, boogety, boogety, boogety shoo. / .  ]   .

Encerrando  a  participação  de  Chubby  Checker  neste  artigo  , notamos  que  o  tema   da  música  versa  sobre  uma  declaração  amorosa  onde  a  pomba   simboliza  o  ritmo  da  dança e , cosequentemente ,   a  conquista  do  amor :   “  LA  PALOMA   TWIST  “  .   [ “ /  Ar let's twist / To the pretty melody of the dove / Let's twist / Baby baby this is the dance of love / Ar let's fly / To the heaven's high in the sky above / And I / Wanna tell you dreamin' of / Yeah / I got my eyes on you on through the twistin' / Hopin' that when we're through we'll do some kissin' / Baby you know it's wrong to be resistin' / We gotta fall in love if we keep twistin' / Ar let's twist / To the pretty melody of the dove / Yeah let's twist / Baby baby this is the dance of love / Ar let's fly / To the heaven's high in the sky above / And I / Wanna tell you dreamin' of / I got my eyes on you on through the twistin' / Hopin' that when we're through we'll do some kissin' / Yeah let's twist / To the pretty melody of the dove / Yeah let's twist / Baby baby this is the dance of love / . “  ]  .
 
        



Finalizando  o  artigo  ,  apresentaremos   uma  pequena  amostra   dos  sucessos  de  BILL  HARLEY  , que revolucionaram  , também ,  a  juventude  da época  quando  executavam  suas  danças nos  grandes  bailes . Faremos   agora  a  demonstração  de  algumas  canções  que  se  identificam  com   de  Bill  Harley  no  cenário  musical .  Esta  canção  versa  sobre  um  convite alucinante  para  todos  dançarem  o  rock  não  se  importando  com  a  hora  de  duração , podendo  esticar ,  na  dança  do  ritmo  maravilhoso , por  toda  a  noite  até  amanhecer ,  no  prazer  de   “   ROCK   AROUND  THE   CLOCK   “  .  [ “  / One, two, three o'clock, four o'clock rock, /  Five, six, seven o'clock, eight o'clock rock. / Nine, ten, eleven o'clock, twelve o'clock rock, / We're gonna rock around the clock tonight. / Put your glad rags on and join me hon', / We'll have some fun when the clock strikes one. / We're gonna rock around the clock tonight, / We're gonna rock, rock, rock, 'till broad daylight, / We're gonna rock we're gonna rock around the clock tonight. / When the clock strikes two, three and four, / If the band slows down we'll yell for more. / When the chimes ring five, six, and seven, / We'll be right in seventh heaven. / When it's eight, nine, ten, eleven too, / I'll be goin' strong and so will you. / When the clock strikes twelve we'll cool off then, / Start rockin' 'round the clock again. / . “   ]  . 

Incrível   a  maneira  com  que  se  exige  a  presença  de  alguém ,  executando  sons  estranhos  à  música , mas  seguindo  a  cadência , com  panelas  e  frigideiras ,  o  ritmo  gostoso  e  alucinante  do  rock  :   “  SHAKE  RATTLE  AND  ROLL  “   . [ “  / Get out from that kitchen / and rattle those pots and pans, / Get out from that kitchen  / and rattle those pots and pans. / Well, roll my breakfast, / 'cause I'm a hungry man. / I said Shake rattle and roll, (4X ) / You never do nothin' / to save your doggone soul. / Wearin' those dresses  / your hair done up so nice / Wearin' those dresses  / your hair done up so nice / You look so warm  / but your heart is cold as ice / I said Shake rattle and roll ........ / I'm like a one-eyed cat, / peepin' in a sea-food store, / I'm like a one-eyed cat, / peepin' in a sea-food store; / I can look at you, / till you don't love me no more / I believe you're doin' me wrong / and now I know, / I believe you're doin' me wrong / and now I know; / The more I work, / the faster my money goes. / I said Shake rattle and roll ......./   .  “   ]   .



Esta  canção  expressa , no  som  cadenciado  da  época  , uma  forma  pedagógica  de  ensinar  às  crianças  o  novo  ritmo  envolvente  , método  aplicado  na  escola  pela  orientação  da  professora  que  inova  uma  maneira  de  ensinar  musicalmente  o   “   ABC   BOOGIE  “  .  [ “ / Down around the corner in a little school / Children learn their lessons and the golden rule / 'Cause they got a teacher up from Basin Street / And she does her teaching with a boogie beat / Teachin' the ABC with rhtyhtm and E / Every single morning, it's the same old thing / All the kids are waiting for the bell to ring / When they hear it ringing, they all jump in line / Walking to the classroom, feeling mighty fine / They learn their ABC with rhtyhm and E / Well, a-reading, writing, arithmetic / Taught to the tune of a liquorice stick / No education is ever complete / Without a boogie-woogie-woogie beat, well all reet / When the day is over and it's time to go / The children get their books and stand right at the door / Teacher is so happy, because she's done her bit / To educate the kids and make 'em really fit / To say their ABC with rhtyhm and E / Well, a-reading, writing, arithmetic / Taught to the tune of a liquorice stick / No education is ever complete / Without a boogie-woogie-woogie beat, well all reet / When the day is over and it's time to go / The children get their books and stand right at the door / Teacher is so happy, because she's done her bit / To educate the kids and make 'em really fit / To say their ABC with rhtyhm           and E / .  “   ] 
       
“   QUANDO  UM  RITMO  NOVO  MODIFICA  UM  PANORAMA  MUSICAL  ,  COM  CERTEZA  TODO  O  MOVIMENTO  INOVADOR  TEM  UMA  LIDERANÇA  QUE  EMPOLGA  VERDADEIRAMENTE  OS  JOVENS , FAZENDO-OS  INTERAGIR  NA  CADÊNCIA  RÍTMICA  DO  QUE  É  NOVIDADE  .  O  ROCK   E  O  TWIST  TIVERAM  VÁRIAS  LIDERANÇAS QUE  REVOLUCIONARAM A  MÚSICA E A DANÇA  DA  ÉPOCA  E , DENTRE  MUITOS  REVOLUCIONÁRIOS , ENCONTRAMOS  OS  TRÊS  ASTROS  : 
LITTLE   RICHARD  ,  CHUBBI   CHECKER   E  BILL  HALEY  .  “
 
Waldemar  Pedro  Antonio                           e-mail :   [email protected]
Link
Tags »
Leia Também »
Comentários »