Há canções que se perpetuaram na memória , conservando um passado vivo e maravilhoso na lembrança daqueles que curtiram um momento de grande felicidade musical . Neste espaço , relembraremos duas magníficas vozes que estiveram presentes em nossa juventude e fixaram em nossas almas uma suave musicalidade : “ NEIL SEDAKA e RAY CHARLES “ . O CANTINHO MUSICAL inicialmente abordará algumas informações sobre esse astro da canção que marcou um momento na vida de muitos fãs nos anos 50 e 60 : NEIL SEDAKA . A história do Rock N 'Roll seria incompleta sem as inúmeras contribuições de Neil Sedaka. Por mais de 50 anos, Neil escreveu, realizou, produziu e inspirou inúmeras canções, e seu cânone de composições continuará a resistir ao teste do tempo.
Nasceu em Brooklyn, New York, no dia 13 de março de 1939. Cantor, pianista e compositor americano geralmente associado com o Brill Building. Seu interesse pela música iniciou , quando ele começou a ouvir The Ballroom Make-Believe. Não era Rock and Roll, mas a música clássica que se forma em Neil o músico que é hoje. A voz de Sedaka é identificada com a de tenor. O maior sucesso de Neil é a canção " Oh Carol" de 1959. É justamente com essa canção que , na “ Era do Rádio “ ficou mais tempo nas paradas de sucesso , ocupando sempre a preferência dos ouvintes e formando um fã clube invejável , por onde iniciaremos algumas peças de Neil . Sentindo-se profundamente apaixonado, extravasa, na canção de grande sucesso, uma declaração amorosa , apesar de ser destratado , tornando-se um sofredor desse grande amor e utilizando uma forma exclamativa de expressar sua paixão à mulher amada : “ OH ! CAROL “ . [ “ / Ahh ahh / Oh! Carol / I am but a fool / darling i love you / though you treat me cruel / You hurt me / and you made me cry / but if / you leave me / I will surely die / Darling, there will never be another / 'cause i love you so / don't ever / leave me / say you'll never go / I will always want you for my sweet / heart / no matter what you do / oh! Carol / i'm still in love with you / Oh! Carol / I am but a fool / darling i love you / though you treat me cruel / You hurt me / and you make me cry / but if you leave me / I will surely die / Darling, there will never be another / 'cause i love you so / don't ever leave me / say you'll never go / I will always treat you as my / sweet heart / no matter what you do / oh! Carol / I'm still in love with you / “ . ] .
Houve uma bela época em que as meninas cultivavam suas primeiras paixões registrando em seus diários o nome do menino amado . Esta canção versa exatamente sobre esse tema em que há uma enorme preocupação do garoto saber se seu nome está registrado nas linhas amorosas em “ THE DIARY “. [ “ / Ah, ah, ah, ah) / (Whoa-oh-oh-oh-oh-oh, oh-oh-oh) / How I'd like to look into that little book / The one that has the lock and key / And know the boy that you care for / The boy who's in your diary / When it's late at night what is the name you write? / Oh, what I'd give if I could see / Am I the boy that you care for? / The boy who's in your diary / Do you recall and make note of all / The little things I say and do? / The name you underline, I'm hoping that it's mine / Darling, I'm so in love with you-oo / Please don't leave me blue, make all my dreams come true / You know how much you mean to me / Say I'm the boy that you care for / The boy who's in your di-a-ry / (Whoa-oh-oh-oh-oh-oh, oh-oh-oh) / (Whoa-oh-oh-whoo-ooh-ooh-ooh-ooh) / (Whoo-ooh-ooh-ooh) / . “ ] .
Na canção há uma leve lamentação pelo abandono da mulher amada e , agora, sentindo-se solitário , parte , sem perspectiva de retorno , para blues , gênero da canção melancólica dos negros norte- americanos : “ ONE WAY TICKET ( TO THE BLUES ) “ . [ “ / Choo, choo train chuggin' down the track / Gotta travel on, never comin' back / Oh, oh got a one way ticket to the blues / Bye, bye love my baby's leavin' me / Now lonely teardrops are all that I can see / Oh, oh got a one way ticket to the blues / Gonna take a trip to lonesome town / Gonna stay at heartbreak hotel / A fool such as I that never learns / I cry a tear so well / Choo, choo train chuggin' down the track / Gotta travel on, never comin' back / Oh, oh got a one way ticket to the blues / Oh, oh got a one way ticket to the blues / Gonna take a trip to lonesome town / Gonna stay at heartbreak hotel / A fool such as I that never learns / I cry a tear so well / Choo, choo train chuggin' down the track / Gotta travel on, never comin' back / Oh, oh got a one way ticket to the blues / ( 3 X ) / . “ ]
A mensagem desta canção é uma verdadeira confissão de amor , exteriorizando uma preocupação do amado em fazer essa grande e pura paixão amorosa eternizar-se , pois “ YOU MEAN EVERYTHING TO ME “ . [ “ / You are the answer to my lonely prayer / You are an angel from above / I was so lonely till you came to me / With the wonder of your love. / I don't know how I ever lived before / You are my life, my destiny / Oh my darling, I love you so / You mean everything to me / If you should ever, ever go away / There would be lonely tears to cry / The sun above would be never shine again / There would be teardrops in the sky / So hold me close and never let me go / And say our love will always be / Oh, my darling, I love you so / You mean everything to me / 9 BIS ) / . “ ] .
Compor uma bela canção em exaltação a uma escalada do tempo observado em etapas no crescimento de sua amada agora já tornando-se uma adolescente bela diante do olhar do amado em “ HAPPY BIRTHDAY SWEET SIXTEEN “ . [ “ / Tra la-la-la-la la-la-la-la / Happy birthday sweet sixteen / Tra la-la-la-la la-la-la-la / Happy birthday sweet sixteen / Tonight's the night I've waited for / Because you're not a baby anymore / You've turned into the prettiest girl I've ever seen / Happy birthday sweet sixteen / What happened to that funny face / My little tomboy now wears satin and lace / I can't believe my eyes you're just a teenage dream / Happy birthday sweet sixteen / When you were only six I was your big brother / Then when you were ten We didn't like each other / When you were thirteen You were my funny valentine / But since you've grown up Your future is sewn up / From now on you're gonna be mine, so / If I should smile with sweet surprise / It's just that you've grown up before my very eyes / You've turned into the prettiest girl I've ever seen / Happy birthday sweet sixteen / REPEAT LAST VERSE / Tra la-la-la-la la-la-la-la Happy birthday sweet sixteen ( 3X ) / . “ ]
. A outra face da moeda musical de enorme valor é RAY CHARLES a quem faremos homenagem, apresentando algumas canções que marcaram e marcam presença em nossas memória . Antes porém uma pequena demonstração biográfica deste maravilhoso artista . Ray Charles nasceu em Albany, no dia 23 de setembro de 1930 , vindo falecer em Los Angeles em 10 de junho de 2004 . Foi um pianista norte-americano, pioneiro e cantor de música soul, blues, jazz que ajudou a definir o seu formato ainda no fim dos anos 50 , além de um inovador intérprete de R&B. . Ray Charles não nasceu cego. Ele ficou totalmente cego aos sete anos de idade. Charles nunca soube exatamente por que perdeu a visão, apesar de existirem fontes que sugerem que sua cegueira era devido a glaucoma , enquanto outras fontes sugerem que Ray começou a perder a sua visão devido a uma infecção provocada por água com sabão nos seus olhos, que foi deixado sem tratamento. Órfão na adolescência, Ray Charles iniciou a sua carreira tocando piano e cantando em grupos de gospel , no final dos anos 40 . A princípio influenciado por Nat King Cole , trocou o gospel por baladas profanas . O filme Ray, de 2004 , interpretado por Jamie Foxx, vencedor do Oscar pelo papel, conta a vida do músico, partindo do momento em que deixa sua casa em direção a Seatlle , para tentar a carreira profissional, até o sucesso e o vício da heroína e sua luta para se livrar dela, intercalando inúmeros flash-backs, onde o protagonista relembra os conselhos de sua mãe e momentos de sua infância, quando perdeu seu irmão (que morreu afogado) e quando ficou cego.
Iniciaremos a pequena amostra musical deste magnífico cantor com um de seus maiores sucessos que está perpetuado na memória daqueles que curtiram e curtem as canções de Ray Charles . Esta magnífica produção musical é mais um tema que aborda amor e solidão motivados pela separação . A canção expressa uma paixão imensa que viveu no passado e que agora vivencia com muito sofrimento na sua memória , porque “ I Can't Stop Loving You “ . [ “ / (I can't stop loving you) / I've made up my mind / To live in memory of the lonesome times / (I can't stop wanting you) ; / It's useless to say / So I'll just live my life in dreams of yesterday / (Dreams of yesterday) / Those happy hours that we once knew / Tho' long ago, they still make me blue / They say that time heals a broken heart / But time has stood still since we've been apart / (I can't stop loving you) / ( REPETE o refrão ) / It's useless to say / So I'll just live my life in dreams of yesterday / (Those happy hours) / Those happy hours / (That we once knew) / That we once knew / (Tho' long ago) / (BIS) / (Still make me blue) / (BIS) / / (They say that time) / They say that time / (Heals a broken heart) / Heals a broken heart / (But time has stood still) / Time has stood still / (Since we've been apart) / (BIS) / (I can't stop loving you) / ( REPETE o refrão ) / . “ ] .
Após uma enorme polêmica ocorrida em que Ray recusou-se cantar por causa da segregação racial , retorna à cidade para apresentar uma canção que se eternizou na memória daquele povo . Uma música feita inicialmente para homenagear uma mulher, ficou a tal ponto identificada com o Estado americano em razão da interpretação de Ray Charles que em 1979 o Estado da Georgia proclamou-a como música oficial do Estado… “ GEORGIA ON MY MIND “ . [ “ / Georgia, Georgia, / The whole day through / Just an old sweet song / Keeps Georgia on my mind / I said oh Georgia Georgia / A song of you / Comes as sweet and clear / As moonlight through the pines / Other arms reach out to me / Other eyes smile tenderly / Still in peaceful dreams I see / The road leads back to you / I said Georgia, / Ooh Georgia, no peace I find / Just an old sweet song / Keeps Georgia on my mind / Other arms reach out to me / Other eyes smile tenderly / Still in peaceful dreams I see / The road leads back to you / Georgia, / Georgia, / No peace, no peace I find / Just this old, sweet song / Keeps Georgia on my mind / I said just an old sweet song, / Keeps Georgia on my mind / . “ ] .
A canção que fez muito sucesso nas paradas versa sobre uma discussão entre um casal em que a mulher , muito consciente , descarta o amado pedindo que ele vá para bem longe dela e não volte jamais . Lamentando o mal tratamento , promete, mesmo rejeitado, voltar do rumo traçado pela amada . “ HIT THE ROAD JACK “ . [ “ / (Hit the road, Jack and don't you come back no more, / no more, no more, no more) / (Hit the road, Jack and don't you come back no more) / What you say? / ( BIS) / Woah, Woman, oh woman, don't treat me so mean / You're the meanest old woman that I've ever seen / I guess if you said so / I'd have to pack my things and go (That's right) / (Hit the road, Jack and don't you come back no more, / no more, no more, no more) / What you say? / ( BIS ) / Now baby, listen, baby, don't ya treat me this-a way / Cause I'll be back on my feet some day / (Don't care if you do 'cause it's understood) / (You ain't got no money you just ain't no good) / Well, I guess if you say so / I'd have to pack my things and go (That's right) / (Hit the road, Jack and don't you come back no more, / no more, no more, no more) / ( BIS ) / What you say? / Well / (Don't you come back no more) / Uh, what you say? / (Don't you come back no more) / I didn't understand you! / (Don't you come back no more) / You can't mean that! / (Don't you come back no more) / Oh, now baby, please! / (Don't you come back no more) / What you tryin' to do to me? / (Don't you come back no more) / Oh, don't treat me like that! / (Don't you come back no more) / . “ ] .
Angustiado com o desconhecimento da mulher amada a respeito de seus fortes sentimentos por ela , sofre por perdê-la e não a fez compreender toda paixão esboçada na canção repetindo exaustivamente : “You Don't Know Me “ . [ “ / You give your hand to me / And then you say, "Hello." / And I can hardly speak, / My heart is beating so. / And anyone can tell / You think you know me well. / Well, you don't know me./ (no you don't know me) / No you don't know the one / Who dreams of you at night; / And longs to kiss your lips / And longs to hold you tight / Oh I'm just a friend. / That's all I've ever been. / Cause you don't know me. /(no you don't know me) /For I never knew the art of making love, / Though my heart aches with love for you. / Afraid and shy, I let my chance go by. / A chance that you might love me too. / (love me too) / You give your hand to me, / And then you say, "Goodbye." / I watched you walk away, / Beside the lucky guy / Oh, you'll never ever know / The one who loved you so. / Well, you don't know me / (For I never knew the art of making love, ) / (Though my heart aches with love for you. ) / Afraid and shy, I let my chance go by. / A chance that you might love me too. (love me too) / Oh, you give your hand to me, / And then you say, "Goodbye." / I watched you walk away, / Beside the lucky guy / Oh, you'll never ever know / The one who loved you so. / Well, you don't know me/ . ] .
Encerrando uma amostra mínima das músicas interpretadas por Ray Charles , escolhemos uma linda melodia coberta de expressões metafóricas que traduzem um enorme sentimento de partida , manifestado nos sonhos e nas lágrimas . “Cry “ . [ “ / If your sweetheart, sends a letter, of goodbye / It's no secret, you'll feel better, if you cry / When wakened, from a bad dream, don't you sometimes think it's real / Well it's only, false emotion, that you feel / If your heartaches, seems to hang around, too long / And your blues, keep getting blue-er, with each song / Remember, sunshine can be found, behind a cloudy sky / So let your hair down now, and baby go on and cry / (If your heartaches seem to hang around too long) / (And your blues keep getting blue-er with each song) / Well remember, sunshine can be found, behind a cloudy sky / Why don't you let your hair down now, baby go on and cry / I said let your hair down, baby go on and cry. / . “ ] .
SOMENTE AQUELES QUE PRESENCIARAM MOMENTOS MUSICAIS INESQUECÍVEIS E QUE , POR VONTADE DIVINA , GUARDARAM NA MEMÓRIA LINDAS MELODIAS QUE NOS CANALIZAM HOJE PARA UM PASSADO EM QUE A CANÇÃO FAZIA PARTE DE NOSSAS ALMAS , PODEM , DE FATO , USUFRUIR DA BELEZA DA VIDA. NEIL SEDAKA E RAY CHARLES SÃO RESPONSÁVEIS POR ALGUNS INSTANTES DE FELICIDADE NA EXECUÇÃO DE SUAS LINDAS PEÇAS MELÓDICAS! É SEMPRE GRATIFICANTE VIAJAR PARA ESSE ESPAÇO NA LEMBRANÇA !